با حضور بیش از سه هزار و پانصد دانش آموز از رشته های مختلف برگزار شد
دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ، المپیادی بین رشته ای بدون شرط معدل و رشته
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی و رئیس شورای راهبردی المپیاد با اشاره به این که المپیادها به طور کل متشکل از یک سری برنامه های تدوین شده است بیان کرد: در تبیین مفهوم المپیاد، مفاهیم فراوانی پنهان است. یکی از اهداف بسیار مهم برگزاری این آزمون ها سنجش و اهمیت دادن به میزان عمق نگرش و خلاقیت آزمون دهندگان است. یعنی همان گمشده ای که متأسفانه در عصر حاضر، روند فعلی آموزش مورد اغفال واقع شده است و روند رو به رشد آزمون های 4 گزینه ای متکی بر تفکر همگرا خلل عمده ای بر تداوم ذهنیت نوآوری و مبتنی بر خلاقیت آزمون دهندگان وارد کرده است. از طرف دیگر به نظر می رسد معیار قرار دادن جایزه کنکور به عنوان شاخصی در راستای انتخاب اولیه آزمون دهندگان نشانگر میزان رسوخ تفکر سنجش بر مبنای سطوح دانشی در سیستم آموزشی است.
حمیدیه در ادامه افزود: به منظور رفع موانع و مشکلات در نظام برگزاری المپیادها در کشور بر آن شدیم تا با برگزاری المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی راه جدیدی در برگزاری المپیادها به صورت میان رشته ای باز کنیم تا دانش آموزان بدون محدودیت رشته ای و همچنین جایزه کنکور که مانعی بر سر راه علایق دانش آموزان است راه جدیدی را انتخاب کنند.
پیمان کیهان ور، دبیر شورای راهبردی و رئیس شورای علمی المپیاد نیز با اشاره به شرکت کنندگان این المپیاد گفت: دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را با حضور بیش از 3هزار دانش آموز از رشته های مختلف برگزار کردیم تا بتوانیم با تغییراتی در ساختار برگزاری المپیادها به صورت تدریجی، شاهد المپیادهای بین رشته ای در کشور باشیم
وی سوالات طراحی شده در این المپیاد را چند رشته ای خواند و گفت: شرکت کنندگان در این المپیاد تنها تجربی نبودند بلکه از رشته های دیگر همچون ریاضی فیزیک و انسانی نیز در این المپیاد حضور داشتند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی معاونت علمی با تأکید بر برگزاری المپیادهای متعدد در کشور گفت: المپیادهای زیادی همچون فیزیک، زیست شناسی، ریاضی و همچنین فیزیک در دنیا برگزار می شود ولی آیا آینده دنیا این علوم می بایست همچنان به صورت تک تک و مجزا برگزار شود و یا این که با تعریف المپیادهای بین رشته ای ساختاری نو در نظام المپیادی در کشور ایجاد کنیم.
حمیدیه هدف از برگزاری المپیاد را در کشور تربیت محقق خواند و گفت: شمار علوم همگرا همچون نانو، بایو و آی تی روز به روز در کشور در حال افزایش است به همین منظور المپیادها نیازمند تغییراتی است که البته این تغییرات به یک باره نمیتواند جایگزین المپیادهای پیشین شود که ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی معاونت علمی با برگزاری نخستین و در حال حاضر دومین دوره از المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به تعریف المپیاد بین رشته ای در کشور کرده است.
کیهان ور در ادامه افزود: با توجه به این که در کشور در ده سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی صورت گرفته است در صددیم با پیگیری های پی در پی آغاز کننده این رویداد حتی در سطح بین المللی باشیم.
ارسال به دوستان